Výsledky Cen Thálie 2024

Minulou sobotu, tedy 5. října, proběhlo v historické budově Národního divadla slavnostní předávání Cen Thálie pro rok 2024. V kategorii Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry mířily sošky do Národního divadla moravskoslezského.

KATEGORIE ŽENY

MARKÉTA SCHIMMEROVÁ PROCHÁZKOVÁ
Role: Velma Kelly
Inscenace: Chicago (John Kander/Fred Ebb; režie: Gabriela Petráková)
Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava
Premiéra 29. února 2024

„Vražedkyni Velmu Kelly ztvárnila Markéta Schimmerová Procházková naprosto jedinečným způsobem, který zůstává dlouho v paměti. Její vytrvalý odhodlaný boj o přední místo v hledáčku bulvárních médií má potměšilé i nebezpečné kouzlo. Být celebritou a vražedkyní v jedné osobě není snadná kombinace, ale Schimmerová Procházková ji hraje zcela bezpečně a s rozkoší, bezděčně zvládá ohebné jazzové frázování i taneční rytmus. Velma Kelly v jejím strhujícím podání rozhodně nikdy není „ta druhá“, naopak s houževnatostí a cynismem bojuje až do konce a dává vehementně najevo, že ještě neřekla poslední slovo.“


KATEGORIE MUŽI

LUKÁŠ VLČEK
Role: Billy Flynn
Inscenace: Chicago (John Kander/Fred Ebb; režie: Gabriela Petráková)
Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava
Premiéra 29. února 2024

„Lukáš Vlček bývá obsazován do širokého spektra velmi rozdílných rolí, ale Billy Flynn je postavou, která je mu takřka šitá na míru. Jako švihácký a sebestředný právník dokáže elegantně ovlivňovat veřejné mínění, dokonale ovládá média ve vlastní prospěch a svou pravdu umí vnutit i zarytému nepříteli nebo vězenkyni, která ho chce hodit přes palubu. Lukáš Vlček přesně ztvárnil manipulativní lidský typ, který v této profesi vidí všem do karet. Má charisma na rozdávání, vždy najde potřebné řešení a je zvyklý vítězit. Jeho dechberoucí slovní projev u soudu si nezadá se skutečnými mistry této branže. Hereckou výstižnost Vlček doprovází i spolehlivým a šarmantním pěveckým projevem.“


CELOŽIVOTNÍ MISTROVSTVÍ

HELENA VONDRÁČKOVÁ

„Helena Vondráčková je se zábavně-hudebním divadlem velmi úzce spjata celou svou kariérou, byť počet jejích muzikálových rolí není vysoký. Po vítězství v soutěži Hledáme nové zpěváky na jaře 1964 a několika televizních písničkách získala osmnáctiletá zpěvačka angažmá v Divadle Rokoko. Brzy se zařadila mezi hvězdy této scény, kde nejen zpívala v písničkových pořadech jako Čekání na slávu nebo Rokokokotejl, ale s velmi pozitivním ohlasem kritiky ztvárnila např. postavy Vykladačky v nové verzi Balady z hadrů nebo Márinky v proslulé Filosofské historii. Ve stejné době zazářila v pohádce Šíleně smutná princezna nebo písničkovém seriálu Píseň pro Rudolfa III.

Po založení skupiny Golden Kids a odchodu z Rokoka se sice vrhla na dráhu zpěvačky populární hudby, své herecké, pěvecké i neobyčejné taneční nadání však nadále využívala v koncertních vystoupeních a v televizních pořadech, od 70. let často ve dvojici s Jiřím Kornem. Účinkovala v několika písničkových filmech a před půl stoletím také nazpívala ikonický hit filmového muzikálu Noc na Karlštejně „Lásko má, já stůňu“. Na konci 80. let natočila za doprovodu Orchestru Karla Vlacha legendární songy Jaroslava Ježka na desku Helena zpívá Ježka.

K popularizaci muzikálu významně přispívala ve své pěvecké kariéře i v 90. letech, krom jiného mimořádně úspěšnou deskou The Broadway Album, vydanou v české a anglické verzi a doplněnou několika koncertními představeními S Helenou na Broadway. V roce 1991 podnikla s Jiřím Kornem, skupinou UNO a Orchestrem Gustava Broma turné po Německu s představením Gala Musical. Ve stejné době se vrátila i na divadelní jeviště, když v první české inscenaci slavných Bídníků v Divadle na Vinohradech ztvárnila roli Fantine, jež si o několik let později zopakovala i ve druhém nastudování v pražské GoJa Music Hall.

Kromě ní hrála například paní Hudsonovou v původním českém muzikálu 451° Fahrenheita, Grizabellu v Kočkách, hlavní ženskou roli Donny v muzikálu Mamma Mia!, Chůvu v Presgurvicově Romeovi a Julii nebo zatím naposledy Královnu Annu Rakouskou v Muži se železnou maskou. U našich slovenských sousedů zazářila jako dohazovačka Dolly Leviová na Nové scéně Bratislava. Její jméno je tak nejen u nás již šest desetiletí synonymem profesionality a muzikálové všestrannosti, kterou trvale přispívala k popularizaci tohoto žánru, a proto jí bezpochyby Cena Thálie za celoživotní mistrovství právem náleží.“

zdroj: Ceny Thálie