Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách znovu a jinak

V pátek 6. května proběhla v Divadle Na Fidlovačce tisková konference k připravované hudební komedii Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách, která bude mít premiéru již tento pátek.

Původní česká hudební komedie Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách vychází ze stejnojmenného světového bestselleru manželů Peaseových (v orig. Why Men Don’t Listen and Women Can’t Read Maps), kteří jsou odborníky na lidské vztahy a již řadu let zkoumají rozdíly mezi chováním a myšlením žen a mužů. Pro divadlo tuto „příručku partnerských vztahů“ zdramatizoval a do podoby hudebního revue převedl herec a režisér Miroslav Hanuš: „Je to asi poslední kapka na mé cestě nedramatizovatelných dramatizací. Tu jsem začal inscenací Pan Kaplan má stále třídu rád Divadle ABC a to je věc, o které překladatelé otevřeně říkali, že se nedá převést na jeviště. Mně se na této knize líbilo téma a humor, protože jako herec jsem k dramatizaci dospěl z frustrace, z nedostatku dobrých komediálních textů. Pak jsem přistoupil k Fulghumovi. No a postupně jsem dospěl až ke knize Proč muži… Na začátku jsem si sám říkal, že to nepůjde. Ona je to opravdu příručka. Nemá ani postavy, ani příběh, ani situace, nic. Ale někdy holt máš chuť na tu horu vylézt. Zkusil jsem to a nějak to vyšlo. Tři zásadní scénky inscenace jsou situace, které jsem zažil já sám se svou ženou.“

Zbigniew Kalina (Estrogen), Miroslav Hanuš (Allan Pearse), Klára Cibulková (Barbara Pearseová), Martin Písařík (Richard) a Veronika Svojtková (Simona)

Komedie Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách se poprvé divákům představila v roce 2016 v Divadle ABC. V podání tamního souboru pak o rok později na Grand Festivalu smíchu v Pardubicích získala cenu Komedie diváků. Nová inscenace Divadla Na Fidlovačce je remakem původní hry, přičemž doznala několika zásadních změn – obsahuje například nové postavy i nové písně. Rozdílnost obou inscenací vysvětluje režisér představení Miroslav Hanuš takto: „Je to remake mne samotného. Bylo nutné snížit obsazení, tím pádem jsem musel narušit strukturu a postavit to znovu. Což pro mě bylo zábavné, protože by mě netěšilo opakovat stejnou režii. Na Fidlovačce jsem do toho musel vložit kreativitu a zaplést to znova. Řekl bych, že půlka té inscenace se proměnila. Pět písní jsem zrušil a tři nové vložil. Vyřadil jsem všechny, které neměly můj text.“

V rámci obsazení se v inscenaci Divadla Na Fidlovačce představí, jak členové zdejšího hereckého souboru, jako je Aneta Krejčíková, Ludmila Molínová, Lukáš Rous či Barbora Mošnová, tak původní představitelé z nastudování Divadla ABC – například Martin Písařík, Zbigniew Kalina či Lukáš Jurek.

Premiéra hudební komedie Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách proběhne v pátek 13. května 2022 v Divadle Na Fidlovačce.

v popředí: Zbigniew Kalina (Estrogen), Aneta Krejčíková (Margareta) a Lukáš Jurek (Testosteron)

Rozhovor – Miroslav Hanuš (dramatizace, texty písní, režie, Allan Pearse)

Proč zrovna tahle kniha?
Zaujala mě a nejsem sám, ta kniha zaujala asi 31 milionů čtenářů na celém světě a měla řadu pokračování. Nejlépe pro mě fungují ty věci, které nejsou vymyšlené, které jsou založené na citlivém pozorování. Proto mám rád Fulghuma a Woodyho Allena – oba jsou výborní pozorovatelé. A ta kniha vychází právě z letitého pozorování. Navíc mě bavilo téma – už jsem dědeček, už jsem si prošel řadou situací, náš vztah se ženou se někam za ty roky vyvinul. A určitý nadhled, který ta kniha obsahuje, mi přišel zároveň zábavný a zároveň moudrý. Není to bohapustá sranda, dá se tam vystopovat nějaká hloubka. Nemůžu se úplně přiblížit žánru tragikomedie, který já mám nejradši, nicméně pokud se to nabízí, pak tam vkládám okamžiky takové opravdovosti.

Podle jakého klíče jsi vybíral písně do této inscenace?
Obecně jdu vždycky po tématu, po autorovi nebo po období. Vybírám pecky, které mám rád a myslím, že potěší i ucho diváka. A sám je textuju, abych je zařadil do příběhu. Tady jsem záměrně vybíral písně, které nemají český text, nebo ten text není notoricky známý, aby to divákovi nerušilo zážitek.

V práci na této inscenaci jsi muž mnoha rolí – jsi tu v roli autora, textaře a režiséra, ale i herce. Je to běžné, že své dramatizace režíruješ, ale málokdy v nich zároveň hraješ. Je to nová zkušenost?
Dělám to jen v nouzi, nebo – jako v tomto případě – když je mi jasná forma. Já už jsem tuto věc jednou režíroval a vím, jak chci, aby vypadala zvenku. Pak si troufnu se zařadit i herecky. Ono to ani pro herecké kolegy není nic příjemného, když s nimi sedím na jevišti a hraju a najednou se na ně otočím a dávám režijní připomínky. Troufám si i proto, že mám svou roli už zmapovanou a otestovanou na jiném herci. Takže jsem si řekl, že si v tomto případě udělám radost a užiju si to i herecky.

OBSAZENÍ

Dr. Allan Pearse – Miroslav Hanuš
Dr. Barbara Pearseová – Klára Cibulková
Lucie – Barbora Mošnová
Irena – Ludmila Molínová
Eduard – Zdeněk Maryška
Simona, Pfé – Veronika Svojtková
Richard – Martin Písařík / Lukáš Rous
Margareta – Aneta Krejčíková
Homér, Pfí – Petr Klimeš
Testosteron – Lukáš Jurek
Estrogen – Zbigniew Kalina

AUTORSKÝ A TVŮRČÍ TÝM

Podle knižní předlohy Allana a Barbary Peaseových zdramatizoval Miroslav Hanuš.
Překlad knih: Marta Rottová

Režie – Miroslav Hanuš
Dramaturgie – Kateřina Jonášová
Choreografie – Jana Hanušová
Scéna – David Marek
Kostýmy – Samiha Maleh
Hudební nastudování a aranžmá – Milan Potoček
Pohybová spolupráce – Adriana Mašková
Asistentka režie – Lucie Lukešová