Nominace na Ceny Thálie 2022

Dnes odpoledne ve 14:30 proběhla tisková konference k devětadvacátému ročníku Cen Thálie, během níž Herecká asociace oznámila letošní nominace.

Slavnostní udílení Cen Thálie 2022 proběhne v sobotu 8. října od 20 hodin v Národním divadle. V průběhu večera bude vyhlášeno celkem 18 laureátů. V kategorii Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry byly nominováni tito umělci:

NOMINACE ŽENY

KRISTÝNA DAŇHELOVÁ
Role: Jane Eyrová
Inscenace: Jane Eyrová (Paul Gordon/John Caird, režie: Petr Gazdík)
Městské divadlo Brno, Brno (Hudební scéna)
Premiéra 23. 10. 2021

„Divadelní kritici o Kristýně Daňhelové mluví jako o jednom z objevů nastupující muzikálové generace. Její Jane je zdánlivě submisivní, ale nikoli bolestínskou postavou. Guvernantkou chápající, charismatickou, ne však poníženou. Daňhelová v roli Jane rozehrává romantický příběh, ve kterém lásce, pokoře a odevzdání věříme od začátku až do konce.“

HANA FIALOVÁ
Role: Áda Harrisová
Inscenace: Květiny pro paní Harrisovou (Richard Taylor/Rachel Wagstaff, režie: Gabriela Petráková)
Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava (Divadlo Jiřího Myrona)
Premiéra 3. 10. 2020

„Hana Fialová přesně vystihla bezelstnou povahu, spontánní laskavost a dobrosrdečnost postavy Ády Harrisové, obyčejné ženy, pracující jako uklízečka. V jejím hereckém i pěveckém ztvárnění se přesvědčivě zrcadlí všechny touhy, krize a pády postavy. Jde nekompromisně za svým cílem, a i když se jí vše zhroutí, dokáže se nadechnout a jít dál.“

STANISLAVA TOPINKOVÁ FOŘTOVÁ
Role: Norma Desmond
Inscenace: Sunset Boulevard (Andrew Lloyd Webber/Don Black, Christopher Hampton, režie: Lumír Olšovský)
Divadlo J. K. Tyla, Plzeň (Nová scéna)
Premiéra 4. 12. 2021

„V excelentním ztvárnění zašlé hollywoodské hvězdy zúročila Stanislava Topinková Fořtová své dlouholeté jevištní zkušenosti. Dokázala přesně vystihnout extravagantní filmovou divu, jež marně touží po návratu na výsluní. Využívá k tomu výrazné herecké prostředky, patetická gesta, mimiku, hlas i bezchybný zpěv – obě její ústřední árie patří k vrcholům představení.“

ŠIRŠÍ NOMINACE

NINA HORÁKOVÁ
Role: María
Inscenace: María de Buenos Aires (Ivan Acher/Horacio Ferrer, režie: Lenka Vagnerová)
Městská divadla pražská v koprodukci s Lenka Vagnerová & Company, Praha (Divadlo ABC)
Premiéra 29. 12. 2021

„V titulní roli vášnivé dívky Maríi dominuje energickému hudebně-dramatickému představení na pomezí činohry, muzikálu a tanečního divadla svým výrazným hereckým výkonem, zpěvem i živelně dravým tancem.“

DAGMAR KŘÍŽOVÁ
Role: Líza Ďulínková
Inscenace: My Fair Lady (ze Zelňáku) (Frederick Loewe/Alan Jay Lerner, režie: Stanislav Moša)
(s přihlédnutím k roli Jane Eyrové v muzikálu Jane Eyrová)
Městské divadlo Brno, Brno (Hudební scéna)
Premiéra 14. 5. 2022

„Ze svých hned několika výtečně ztvárněných rolí uplynulého období zaujala nejvíce jako květinářka Líza Ďulínková v brněnské „hantecové“ úpravě legendárního titulu, a to díky drzosti, ráznosti i ladné eleganci své postavy.“

MARKÉTA MATULOVÁ
Role: Věra
Inscenace: Špinarka (Tomáš Dianiška)
Divadlo Petra Bezruče, Ostrava
Premiéra 3. 9. 2021

„Dokonalou souhru činoherního herectví a výtečné práce s hlasovým fondem dokáže herečka adekvátně využít k detailnímu a důslednému vyprofilování výrazné osobnosti zpěvačky Věry Špinarové. Po všech stránkách pozoruhodný výkon.“

VENDULA PŘÍHODOVÁ
Role: Yithak
Inscenace: Hedwig a její Angry Inch (Stephen Trask/John Cameron Mitchell, režie: Pavel Košatka)
Freedom Production, Malostranská beseda, Praha
Premiéra 17. 2. 2022

„Hereččin výkon stvrzuje rčení, že není malých rolí. I na malém prostoru, který je postavě předepsán, umí být plnohodnotnou spoluhráčkou hlavního hrdiny Hedwig. Její suverénní vokální i herecký projev je ozdobou inscenace.“

CHARLOTTE REŽNÁ
Role: Eliza Doolittleová
Inscenace: My Fair Lady (Frederick Loewe/Alan Jay Lerner, režie: Marek Němec)
Divadlo J. K. Tyla, Plzeň (Nová scéna)
Premiéra 11. 9. 2021

„Mezi mnoha dosavadními představitelkami květinářky Lízy Doolittleové vyniká svou bezprostředností, sebevědomím, hravostí, osobitým smyslem pro humor kombinovaným s elegantní nonšalancí i netradičním pěveckým pojetím.“

IVANA VAŇKOVÁ
Role: Diana
Inscenace: Ne/normální (Tom Kitt/Brian Yorkey, režie: Petr Gazdík)
Městské divadlo Brno, Brno (Činoherní scéna)
Premiéra 12. 2. 2022

„V interpretačně složité postavě Diany s bipolární poruchou osobnosti obratně střídá obě polohy nemoci – depresivní a manickou. Její nekomfortní rozpoložení nejen skvěle hraje, ale také se z nich emotivně vyzpívává.“

JANA ZENÁHLÍKOVÁ
Role: Édith
Inscenace: Smrt v růžovém (Ľubomír Feldek, režie: Věra Herajtová)
Městské divadlo Kladno, Kladno (Malý sál)
Premiéra 25. 2. 2022

„S jistotou interpretuje nejznámější šansony Edith Piaf, kterým dokáže vtisknout osobitý styl, jímž přibližuje i životní příběh známé šansoniérky. Přestože tak činí nepietním způsobem, její podání je nečekaně silné a divácky obohacující.“


NOMINACE MUŽI

LUMÍR OLŠOVSKÝ
Role: Henry Higgins
Inscenace: My Fair Lady (Frederick Loewe/Alan Jay Lerner, režie: Marek Němec)
Divadlo J. K. Tyla, Plzeň (Nová scéna)
Premiéra 11. 9. 2021

„V roli profesora lingvistiky Higginse podává Lumír Olšovský po všech stránkách bravurní výkon. Je samolibý, sarkastický, pohrdá city druhých, ale pak je jich najednou sám plný. Olšovského herecký a pěvecký koncert je podpořený jeho charismatem, energií, humorem a lehkostí, díky kterým si diváky získává i přes negativní vlastnosti své postavy.“

TOMÁŠ ŠULAJ
Role: Jidáš Iškariotský
Inscenace: Jesus Christ Superstar (Andrew Lloyd Webber/Tim Rice, režie: Dodo Gombár)
Slovácké divadlo, Uherské Hradiště
Premiéra 9. 10. 2021

„Tomáš Šulaj staví svého Jidáše zprvu jako arogantního hipstera, z jehož nitra až postupem času začíná prosakovat jeho obrovská bolest a zhrzená láska k Ježíšovi. V jeho podmanivém výkonu a skvěle zvládnutém pěveckém partu vidíme živou postavu plnou skutečného citu. Tomáš Šulaj opět dokazuje, že je špičkovým hercem jak činoherním, tak muzikálovým.“

ROMAN TOMEŠ
Role: Hedwig
Inscenace: Hedwig a její Angry Inch (Stephen Trask/John Cameron Mitchell, režie: Pavel Košatka)
Freedom Production, Malostranská beseda, Praha
Premiéra 17. 2. 2022

„Ztvárnění interpretačně náročné transgenderové postavy Hedwig Romanem Tomešem je obdivuhodné, doslova strhující je zejména v hudebních číslech. Rozmanité polohy své role hraje s potřebnou energií i citem, tedy jako exhibující, sebevědomou, opulentně okázalou rockovou divu, která však uvnitř skrývá křehké a zranitelné nitro plné chmur a komplexů.“

ŠIRŠÍ NOMINACE

TOMÁŠ DAVID
Role: Ježíš Nazaretský
Inscenace: Jesus Christ Superstar (Andrew Lloyd Webber/Tim Rice, režie: Dodo Gombár)
Slovácké divadlo, Uherské Hradiště
Premiéra 9. 10. 2021

„Ačkoliv postavu na první pohled ztvárňuje jako životem unaveného rockera s rezignovaným postojem k možnosti cokoli měnit, uvnitř ukrývá sílu naléhavosti a bojovnosti, kterou nese až do konce. Herecky i pěvecky obdivuhodný výkon.“

KAREL HEŘMÁNEK ml.
Role: Kabaretiér
Inscenace: Cabaret (John Kander/Fred Ebb/Joe Masteroff, režie: Adam Skala)
Divadlo Bez zábradlí, Praha
Premiéra: 2. 9. 2021

„Dekadentně mrazivý precizní výkon, který na sebe zcela oprávněně strhává pozornost a je jednou z největších devíz inscenace. Herec výtečně pracuje s nonverbálními výrazovými prostředky včetně pohybové suverenity i svým hlasovým fondem.“

JOZEF HRUŠKOCI
Role: Bruce Bechdel
Inscenace: Fun Home (Jeanine Tesori/Lisa Kron, režie: Lumír Olšovský)
Divadlo J. K. Tyla, Plzeň (Malá scéna)
Premiéra 26. 2. 2022

„Postavu otce navenek šťastné rodiny a zároveň skrytého homosexuála Bruce Bechdela vystavěl s dokonalou uvěřitelností a obrovskou emotivní silou od bezstarostného veselého muže až po vnitřně zmítaného štvance, tragicky končícího svůj život.“

LUKÁŠ JANOTA
Role: Dan
Inscenace: Ne/normální (Tom Kitt/Brian Yorkey, režie: Petr Gazdík)
Městské divadlo Brno, Brno (Činoherní scéna)
Premiéra 12. 2. 2022

„Díky inteligentnímu herectví a zvučnému zpěvu se v roli umírněného Dana stal dokonalým protějškem bipolární poruchou sužované Diany. S klidem a porozuměním vyvažoval mnohdy vyhrocené jevištní situace, kterým dával nejen řád, ale i pochopení a cit.“

PAVEL REŽNÝ
Role: Joe Gillis
Inscenace: Sunset Boulevard (Andrew Lloyd Webber/Don Black, Christopher Hampton, režie: Lumír Olšovský)
Divadlo J. K. Tyla, Plzeň (Nová scéna)
Premiéra 4. 12. 2021

„Joea Gillise nepojal pouze jako jednoznačně prospěchářského parazita, ale jako muže, který lavíruje mezi určitou nákloností k stárnoucí Normě Desmond a rodící se láskou ke své vrstevnici Betty. Mimořádně náročný part skvěle zpívá i hraje.“

TOMÁŠ SAVKA
Role: Albert Harris / Markýz de Chassagne
Inscenace: Květiny pro paní Harrisovou (Richard Taylor/Rachel Wagstaff, režie: Gabriela Petráková)
Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava (Divadlo Jiřího Myrona)
Premiéra 3. 10. 2020

„V roli zesnulého manžela, který s manželkou hovoří z „druhého břehu“, neuplatnil svůj pověstný temperament, ale nalezl překvapivě nové a přiléhavé výrazové prostředky. Citlivě naslouchá, vede dialog a vnáší světlo do smutku lidských srdcí.“

TITUS TÓBISZ
Role: Tito Merelli
Inscenace: Hledá se tenor (Brad Carroll/Peter Sham, režie: Oldřich Kříž)
Divadlo F. X. Šaldy, Liberec
Premiéra 18. 12. 2021

„Svým obrovským charismatem a veselou letorou „obejme“ hlediště a ihned si získá srdce diváků. Naplno nechává vyniknout herecký i komediální talent, překvapivou mrštnost a schopnost přecházet mezi operním a muzikálovým zpěvem.“


CENA ZA CELOŽIVOTNÍ MISTROVSTVÍ V OBORU

GALLA MACKŮ
„Je-li cena v této kategorii udělována za celoživotní mistrovství v oboru muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry, pak je Galla Macků jednou z mála českých hereček, které po mnoho desetiletí patřily mezi špičkové interpretky všech těchto divadelních druhů a žánrů na našich jevištích. Svou nezdolnou energií, šarmem, humorem a mimořádným talentem hereckým, pěveckým i pohybovým okouzlila tisíce diváků, a cenu za celoživotní mistrovství si tak bez jakýchkoliv pochyb právem zaslouží.“

Galla Macků absolvovala Státní konzervatoř v Praze, obor operní zpěv a režie. Debutovala sice v liberecké opeře, ale bezprostředně po ukončení studií přijala angažmá v Hudebním divadle v Karlíně, kde jako sólistka účinkovala bez přestávky třicet let. Po úspěšném debutu v titulní roli Frimlovy Rose Marie (1975) následovaly další pěvecké i herecké úkoly. Nastudovala mnoho rolí klasického operetního repertoáru, a to jak tzv. prvooborových, tak druhooborových, některé opakovaně, v několika titulech ztvárnila i dvě generace postav (Valencie i Hana Glawari – Veselá vdova, Anna Elisa – Paganini, Mi – Země úsměvů, Diana – Orfeus v podsvětí, Marica – Hraběnka Marica, Wanda i Helena – Polská krev, Sylva i kněžna Anhilta – Čardášová princezna, Denisa – Mam´zelle Nitouche ad.). Během svého karlínského angažmá se ale stala také vyhledávanou představitelkou velkých a často náročných muzikálových rolí (Manon – Manon, Roxana – Cyrano z Bergeracu, Irena Molloyová – Hello, Dolly!, Elisa Doolittleová – My Fair Lady, Sugar – Sugar / Někdo to rád horké!, Matka představená – Za zvuků hudby ad.). Za roli Manon ve stejnojmenném muzikálu Jindřicha Brabce (1975) obdržela cenu Literárního fondu. Stejné ocenění získala rovněž za Eurydiku v Žurbinově rockové opeře Orfeus a Eurydika (1977). Za titulní roli legendární subrety Marie Zieglerové v muzikálu o jedné z největších českých operetních umělkyň Superhvězda Mařenka (1996) byla nominována na Cenu Thálie 1996. Na svém kontě má řadu gramofonových, rozhlasových a televizních nahrávek. Je také spoluautorkou knihy Z operety do operety (1995). Již mnoho let se též věnuje pedagogické činnosti, nejprve na VOŠ herecké v Praze–Michli, posléze na Mezinárodní konzervatoři v Praze, kde dlouho vedla muzikálové oddělení, a také na Konzervatoři v Praze. Bohatá je i její koncertní činnost v České republice, ale i v zahraničí. V posledních letech spolupracuje jako hlasová a pěvecká poradkyně s regionálními divadelními scénami.