Marguerite: Zlomová inscenace ostravského souboru

Před deseti lety měl v ostravském Národním divadle moravskoslezském českou premiéru muzikál Alaina Boublila a Claude-Michela Schönberga s hudbou Michela Legranda Marguerite. Jednalo se navíc o novou verzi tohoto muzikálu, a vlastně tedy o premiéru světovou.

Muzikál Marguerite je volně inspirován hrou Alexandra Dumase ml. Dáma s kaméliemi (La Dame aux camélias), děj je však přenesen do prostředí Paříže okupované nacisty. Hlavní hrdinkou je čtyřicetiletá zpěvačka Marguerite, milenka vysokého nacistického důstojníka. I během války, kdy mnozí nemají co jíst, si užívá radovánek života a slaví narozeniny se svými přáteli, z nichž mnozí po okupaci rychle zbohatli díky kolaboraci s nacisty.

V průběhu oslavy však náhle začíná první bombardování Paříže. Během něho se do Marguerite zamiluje o mnoho let mladší pianista Armand a ona jeho lásku opětuje. Od té chvíle jsou oba hrdinové v neustálém nebezpečí. Armandovi přátelé a sestra jsou totiž aktivní v protiněmeckém odboji a ani německý důstojník Otto si nechce nechat líbit nevěru své přítelkyně. Dny plynou dál a vztah obou milenců je stále nebezpečnější. Nešťastnou náhodou se k Němcům dostanou dokumenty odboje, které přenáší Armandova sestra. Je okamžitě zadržena a vyslýchána.

Židé, mezi nimi i někteří Armandovi přátelé, musí začít nosit žluté hvězdy a brzy jsou spuštěny i transporty do koncentračních táborů. Armand na silvestrovské oslavě zabíjí Otta a musí se do konce války skrývat. Margueritini přátelé jí nyní odmítají pomoci. V den osvobození Paříže je jako kolaborantka ukopána rozvášněným davem.

Marguerite odpovídá typu tzv. koncepčního muzikálu, zjednodušeně řečeno „muzikálu s myšlenkou“. V případě Marguerite je oním hlavním problémem spolupráce či kolaborace umělce s vládnoucím režimem: otázka, do jaké míry může umělec s režimem spolupracovat, kdy se již stává kolaborantem a zda jej může očistit následné zapojení se do odboje.

Ostravskou premiéru v prosinci 2010 režírovala tehdy nová umělecká šéfka tamějšího souboru opereta/muzikál Gabriela Petráková. A právě tato premiéra také zahájila novou muzikálovou éru ostravské scény, během níž se tamní soubor vypracoval mezi českou špičku a uvedl řadu mimořádně kvalitních inscenací jako díla Andrewa Lloyda Webbera, Rebeccu Michaela Kunzeho a Sylvestera Levaye i mnoho dalších.