Benj Pasek, polovina tvůrčího tandemu Pasek and Paul, oslavil 35. narozeniny

Půlkulaté pětatřicáté narozeniny oslavil 9. června Benj Pasek, tedy polovička tvůrčího tandemu Pasek and Paul, která se proslavila nejen svými muzikály, ale třeba také prací pro studio Disney.

Ačkoliv je Benj Pasek synem vážené profesorky psychologie na univerzitě ve Filadelfii, sám se rozhodl nikoliv pro vědeckou, ale pro uměleckou dráhu. Vystudoval obor hudební divadlo na Michiganské univerzitě, kde se také seznámil s Justinem Paulem a kde odstartovala jejich spolupráce. U jejich společných projektů je Pasek obvykle podepsán pod texty a Paul pod hudbou, dvojice se však domluvila, že bude obojí označovat za společné dílo.

Prvním projektem, který dvojice Pasek a Paul společně vytvořila ještě na škole, byly Edges. Původně šlo o samostatné písně, které se tvůrci rozhodli propojit v rozsáhlejší hudební cyklus o strastech dospívání a hledání sama sebe. Muzikál se dočkal značného úspěchu a krom mnoha nejrůznějších univerzitních nastudování v rámci USA se podíval také do Austrálie, Kanady či Velké Británie.

V následujících letech úspěšná spolupráce Paseka s Paulem pokračovala. V roce 2010 měla premiéru jejich muzikálová adaptace známé knihy Roalda Dahla Jakub a obří broskev (James and the Giant Peach), která, jak už název napovídá, vypráví o malém chlapci a jeho fantastických zážitcích způsobených obřím ovocem. Muzikál je ve Spojených státech stále dost populární, nová nastudování vznikají především v menších regionálních divadlech a na středních školách napříč celou zemí.

Přestože literatura nabízí nepřeberné množství inspirace, Paul s Pasekem se rozhodli v dalších projektech dát na kouzlo stříbrného plátna. Díky tomu vznikl muzikál Dogfight, který měl premiéru v roce 2012 v rámci off-Broadwaye. Tvůrci se inspirovali stejnojmennou romantickou komedií z roku 1991 o jedné hloupé pubertální sázce. Muzikál byl nominován na několik ocenění a dočkal se řady nastudování především v Evropě.

I další společný projekt Paula a Paseka se inspiroval filmem, konkrétně Vánočním příběhem (A Christmas Story). Muzikál o malém chlapci, který chce pod stromečkem najít trochu neobvyklý dárek, vznikl už v roce 2009. Po několika uvedeních v menších regionálních divadlech a turné po Spojených státech se v listopadu 2012 dostal na Broadway. Toto uvedení si vysloužilo několik nominací na různá ocenění včetně ceny Tony, nakonec však žádnou z cen nezískalo.

Asi nejslavnějším muzikálem tvůrčího dua Paul a Pasek je ale Dear Evan Hansen. Tady autorům jako inspirace posloužil Pasekův zážitek ze střední školy, kde jeden z jeho spolužáků spáchal sebevraždu. Muzikál je tak příběhem středoškoláka, který mezi své vrstevníky úplně nezapadá, a dopadů sebevraždy jednoho ze studentů na celé jeho okolí. V muzikálu se navíc otevírají i zásadnější společenská témata, především fakt, že každý z nás chce i v současném odcizeném světě někam patřit. Dear Evan Hansen měl premiéru v červenci 2015 ve Washingtonu, v březnu následujícího roku se přesunul na off-broadwayskou scénu a odsud v listopadu přímo na Broadway. Vysloužil si devět nominací na cenu Tony, z nichž šest proměnil, včetně té za Nejlepší muzikál. Pokud by svět aktuálně neochromila koronavirová pandemie, měli by šanci vidět Evana Hansena i evropští diváci, protože je od listopadu 2019 uváděn v londýnském West Endu.

Paul a Pasek nicméně netvoří pouze pro divadlo, ale také pro film. Na svém kontě mají několik velmi úspěšných projektů i nominací na Oscara. Jejich první práce v této umělecké oblasti jsou z roku 2016 a zahrnují animované filmy Trollové, do nějž přispěli jednou písní, a Tom a Jerry: Návrat do země Oz, kam složili písní pět. V tom samém roce se dvojice podílela také na písních pro film La La Land. Ve spolupráci s hudebním skladatelem Justinem Hurwitzem napsali texty k písním, mimo jiné k City of Stars a Audition, za něž si vysloužili nominaci na Oscara. Za píseň City of Stars ji pak také skutečně dostali.

Hudební film La La Land vypráví příběh neobyčejného vztahu jazzového pianisty Sebastiana a začínající herečky Mie, kteří se setkají v Los Angeles a okamžitě se do sebe zamilují. Oba zároveň cílevědomě usilují o naplnění svých životních profesních snů. I přes mnoho společných cituplných momentů se však jejich cesty nakonec rozejdou.

V roce 2017 složili Paul s Pasekem písně pro úspěšný filmový muzikál Největší showman (The Greatest Showman) pojednávajícím o zakladateli amerického cirkusu P. T. Barnumovi. Jejich píseň This Is Me získala ocenění Zlatý glóbus za Nejlepší píseň a v téže kategorii byla nominovaná rovněž na Oscara, kde však v konkurenci dalších písní bohužel neuspěla.

Film Největší showman vypráví životní příběh krále cirkusu 19. století Phinease T. Barnuma od jeho dětství až po dospělost. Ukazuje jeho úspěchy i pády, zformování jeho slavného cirkusu, osudy jeho živých atrakcí i složité poměry v Barnumově osobním životě včetně nemanželského vztahu se švédskou zpěvačkou Jenny Lindovou, jejímž se stal Barnum manažerem. Ač film vychází z příběhu skutečně žijících lidí, část děje v sobě samozřejmě má i značnou uměleckou licenci.

Paul a Pasek zahájili spolupráci také se studiem Disney a spolu s Alanem Menkenem, autorem hudby, se podíleli na hrané verzi filmu Aladin. Napsali text k několika novým skladbám a částečně přetextovali i některé z písní původních. Spolupráce s Disneym by navíc měla do budoucna pokračovat, protože Paul s Pasekem byli osloveni k vytvoření hudby pro hranou verzi Sněhurky a sedmi trpaslíků. Aktuálně se ale stále úspěšnější autorská dvojice chystá na další filmové projekty. Měli by složit písně pro nový animovaný film The Planets, který by měl jít do kin v roce 2022, vedle toho se budou podílet také na filmové verzi svého muzikálu Dear Evan Hansen.