V následujícím článku se ohlédneme za muzikálovými premiérami, kterých se diváci na území České republiky dočkali v loňském roce. Od ledna do prosince se divákům napříč celým naším uzemím představilo mnoho nových titulů. Kromě letních prázdnin jsme se tak každý měsíc dočkali alespoň jedné premiéry. Jednalo se o řadu adaptací slavných zahraničních muzikálů ale také množství původní české tvorby – o které tituly šlo?
PRAHA
Hudební divadlo Karlín
Na konci loňské sezóny, a sice 16. června 2022, proběhla v Hudebním divadle Karlín dlouho očekávaná premiéra muzikálové adaptace oblíbeného českého filmu z dílny Zdeňka Trošky – Slunce, seno, jahody z roku 1983. S nápadem na muzikál, který mezi diváckou veřejností vyvolal značně rozporuplné reakce, přišel jako první Ondřej Gregor Brzobohatý. Po úspěšném muzikálu Legenda jménem Holmes, se tak jedná již o jeho druhý autorský muzikál uváděný v Hudební divadle Karlín. Bláznivá komedie z malé jihočeské vesničky Hoštice, kam přichází student z Prahy, Šimon Plánička, který má v místním JZD nastoupit na brigádu a zároveň má v plánu provést zde experiment ohledně „dojivosti krav v závislosti na kultuře prostředí“ je v našem prostředí již téměř kultovním počinem. V její muzikálové adaptaci tak nechybí samozřejmě ani slavné hlášky či oblíbené scény.
Divadlo Kalich
V polovině září proběhla v Divadle Kalich premiéra nového původního jukebox-muzikálu (muzikál složený z již existujících slavných písní většinou jednoho interpreta či skupiny) Biograf láska s písněmi paní Hany Zagorové. Na slavnostním večeru bohužel chyběla osobnost ze všech nejdůležitější, samotná Hana Zagorová, která nedlouho před premiérou zemřela. I přes smutek nad nedávným odchodem jedné z největších legend české populární hudby, premiéra proběhla, a to ve velmi dojemné atmosféře. Scénář k novému muzikálu napsala spisovatelka, scénáristka a publicistka Uljana Donátová, která s pomocí písní Hany Zagorové vytvořila příběh, v jehož centru stojí tři ženské hrdinky. Jako režisér se poprvé v Divadle Kalich představil Jan Kříž, který kromě režie vytvořil také scénografii k představení.
Divadlo Broadway
Divadlo Broadway představilo divákům na konci března český muzikál Ostrov pokladů v režii Michaely Novotné. Autorem libreta a textů písní je známý český herec a zpěvák Josef Laufer, hudbu k dílu pak složil Zdeněk Hrubý. Rodinný muzikál vypráví pohádkový příběh o jedné dívce, kterou kdysi jako malou holčičku vyplavilo na opuštěný ostrov rozbouřené moře. Zvířátka se o ni tehdy postarali a dali jí jméno Perlička. Nyní se však na ostrov s vidinou ukrytého zlatého pokladu chystá pirátská loď. Střet zvířátek a Perličky s piráty je tak nevyhnutelný. V nové sezóně pak divadlo vsadilo na další z řady svých jukebox-muzikálů. Po titulech s písněmi z repertoáru Václava Neckáře, Waldemara Matušky či Heleny Vondráčkové, tentokrát došlo na skladby Petra Jandy a skupiny Olympic. Muzikál s názvem Okno mé lásky měl premiéru začátkem listopadu v režii Radka Balaše.
Malostranská beseda
V polovině února dorazila do Prahy slavná kontroverzní rocková show Hedwig a její Angry Inch (Hedwig and Her Angry Inch) amerického skladatele a textaře Stephena Traska a scénáristy a režiséra Johna Camerona Mitchella. Právě on sám ztvárnil samotnou titulní postavu Hedwig v originálním off-broadwayském uvedení díla v roce 1998, které zvítězilo v rámci cen Outer Critics Circle Award v kategorii Výjimečný off-broadwayský muzikál. O patnáct let později se Hedwig do New Yorku vrátila, tentokrát však již přímo na Broadway. V nové produkci zazářil v titulní roli Neil Patrik Harris (RENT, Cabaret), široké veřejnosti známý především z populárního seriálu Jak jsem poznal vaši matku (How I Met Your Mother), ale také jako moderátor několika ročníků předávání prestižních cen Tony. Tuto cenu si nakonec také sám Harris, stejně jako jeho jevištní partnerka Lena Hall (Kinky Boots, Bat Out Of Hell), za výkon v hlavní roli v tomto muzikálu nakonec i odnesl. Kromě vítězství v kategoriích nejlepšího ženského a mužského výkonu v hlavní roli, proměnilo broadwayské nastudování i nominaci v kategoriích Nejlepší revival muzikálu a nejlepší světelný design.
V inscenaci Hedwig a její Angry Inch kromě živé kapely účinkují pouze dva herci, přičemž originální forma díla se žánrově pohybuje na pomezí divadla, stand-upu a rockového koncertu. Příběh pojednává o Hedwig, která se narodila v 60. letech v tehdejším Východním Německu jako muž. Kvůli jisté nabídce a možnosti utéct z komunistického Německa do svobodného západního světa tam ale na prahu dospělosti podstoupil nelegální operativní změnu pohlaví, která se však nepovedla. Hedwig tak zůstala někde mezi oběma pohlavími. Se svou kapelou a doprovodným zpěvákem Yitzhakem tak nyní objíždí malé divadelní kluby jako rocková zpěvačka – a její českou zastávkou se stala Malostranská beseda. Titulní role Hedwig byla americkou kritikou označena za jednu z nejunikátnějších postav, jaké kdy vstoupily na jeviště. V české premiéře se v ní představil Roman Tomeš. Ostatně ten má za sebou již řadu ikonických rockových rolí – jmenujme například Rogera z RENTu či Ježíše a rovněž Jidáše z legendárního muzikálu Jesus Christ Superstar. Postavu Yitzhaka ztvárňuje Vendula Příhodová (t. č. na mateřské dovolené, roli prozatím převzala Elis Ochmanová – pozn. red.), která rovněž zaujala v těchto muzikálech, ale také například jako sestra Mary Robert v Sestře v akci (Sister Act).
Divadlo Lucie Bílé
Divadlo Lucie Bílé v loňském roce představilo hned dva muzikály. Tím prvním byl v dubnu revival inscenace Láska je láska z roku 2005 z pera Ondřeje Soukupa, Gabriely Osvaldové a Antonína Procházky. V září pak byl uveden v české premiéře komorní muzikál Maminy (The Motherhood) z pera autorky Sue Fabisch s podtitulem Mužům vstup jen na vlastní nebezpečí!. Poprvé se tento titul divákům představil v roce 2010 ve Spojených státech amerických. Poté byl uváděn ve Skotsku, Peru, Venezuele a oblíbený byl také v Austrálii. Jedna z písní – The Kids Are Finally Asleep – se dokonce umístila mezi TOP 10 komediálními hity slavné hitparády Billboard. Na obou muzikálech se podílela značná část stejného tvůrčího i hereckého týmu, v hlavních rolích obou inscenací se pak představila sama majitelka divadla – Lucie Bílá.
Divadlo Na Fidlovaččce
V květnu se divákům na letní scéně ve Voděrádkách představil netrpělivě očekávaný původní český muzikál Branický zázrak tandemu Tomáš Klus – Jan Svěrák. Se začátkem sezóny se dílo přesunulo do kamenného Divadla Na Fidlovačce, kde ho můžeme spatřit i nyní. Na pozadí příběhu písničkáře Pavla Krajíčka (Tomáš Klus) muzikál rozprostírá životní až filozofické otázky nejen pro hlavního hrdinu, který získává naději, že by mohl dostat odpovědi na to, co ho v životě trápí. Na rovině duše si pak tyto odpovědi, chcete-li poselství, mohou odnést i diváci.
BRNO
Městské divadlo Brno
Začátkem roku, 29. ledna, se v Městském divadle Brno uskutečnila světová premiéra muzikálu Sněhurka a já (Snow White and Me). Titul pochází z pera Pippy Cleary, Ronalda Kruschaka a Philipa LaZebnika – ten je mimo jiné jako scénárista podepsaný také pod oblíbené animované filmy z dílny Walta Disneyho Pocahontas, Mulan nebo Princ Egyptský (Prince of Egypt), u kterého se podílel také na jeho divadelní adaptaci. Muzikál Sněhurka a já se v roce 2018 dočkal v Londýně scénického čtení a nyní poprvé spatřil světlo světa na jevišti, a to právě v Brně. Příběh muzikálu se odehrává mezi naším lidským a vybájeným pohádkovým světem a vypráví o odvaze poznat sám sebe a potřebě věřit ve šťastné konce. Diváci se samozřejmě setkávají se známými postavami jako vlkem, krásným princem nebo právě Sněhurkou.
Únor přinesl do Městského divadla Brno jeden z nejoceňovanějších broadwayských muzikálu, titul Next to Normal, v českém překladu Ne/normální. Komorní muzikál, který byl již roku 2019 uveden v Praze v Divadle Na Prádle se tak, nyní v režii a úpravě Petra Gazdíka, představí diváků také v moravské metropoli. Příběh rodiny žijící ve stínu psychického onemocnění i staré rodinné tragédie je jedním z pouhých deseti muzikálů, které kdy obdržely prestižní Pulitzerovu cenu za drama. Není tedy divu, že se jedná již o druhé tuzemské uvedení v období necelých tří let.
Začátkem této sezóny Městské divadlo Brno uvedlo nový původní historický muzikál Devět křížů z pera Robina Schenka, Petra Štěpána a Miroslava Ondry. Muzikál napsaný speciálně pro MdB vypráví starou moravskou legendu o ukrutném činu, který se podle kronik odehrál kolem roku 1540 v malé vísce nedaleko Velké Bíteše. Silný příběh lásky a nenávisti ponoří diváky do legendy, kterou nám – ať už je pravdivá, nebo ne – stále připomíná devět impozantních dřevěných křížů poblíž dálnice D1.
V říjnu se pak na jevišti Městského divadla Brno v české premiéře představil španělský muzikál El Médico, neboli Medicus (nejedná se tedy o, v našem prostředí pravděpodobně známější, německý muzikál Der Medicus Das Musical – pozn. red.) podle bestselleru Ranhojič Noaha Gordona, který byl v roce 2013 také zfilmován. Titulní postavou příběhu je Rob Cole, anglický křesťanský chlapec, který se dokáže v těžkých podmínkách 11. století vydat na cestu přes celou Evropu až na dálný východ, aby se tam naučil umění lékařství. Motivací pro jeho neobvyklé rozhodnutí jsou zkušenosti z raného dětství, kdy kvůli nedostatečným znalostem o lidském těle přišel jak o matku, tak o další blízké. Na své dlouhé a nebezpečné pouti za poznáním, na níž se musí v nepřátelském prostředí vydávat za Žida, najde nejen požadované učení, ale jak tomu u muzikálů bývá, i životní lásku. V režii Stanislava Moši se v titulní roli alternují Libor Matouš a Richard Pekárek.
OSTRAVA
Národní divadlo Moravskoslezské
V červnu proběhla v komorním prostoru Divadla „12“ premiéra muzikálu Tell Me on a Sunday, tedy Líp se loučí v neděli. Jde již o šestou inscenaci muzikálu Andrewa Lloyda Webbera v Ostravě, tentokrát se však jedná o monodrama pro jednu herečku. Tou je Hana Fialová, která ztvárňuje Angličanku, jež při svém pobytu v Americe naráží na kulturní různosti a také na muže, kteří rozhodně nejsou žádní princové na bílém koni.
Hlavní velkoformátovou premiérou roku byli Producenti (The Producers), jejichž premiéra se konala v říjnu v Divadle Jiřího Myrona. Režisérka a šéfka souboru Gabriela Petráková dílo inscenovala s podtitulem Návod, jak zničit broadwayskou show. Příběh o dvou vykutálených broadwayských producentech, kteří chtějí získat peníze svých investorů tím, že vyprodukují naprostý propadák, sklízel úspěch po celém světě. Po Hudebním divadle Karlín a plzeňském uvedení je Ostrava třetím městem, kde se Producenti představili českým divákům.
Těsně před Vánocemi pak měl v Divadle „12“ premiéru známý český kabaret autorské dvojice Jiří Suchý/Jiří Šlitr Jonáš a tingl-tangl z roku 1962. Jako slavná semaforská dvojice přenesou na jeviště komorního divadla originální humor a nezapomenutelné, dnes již zlidovělé melodie Tomáš Savka a hudební ředitel ostravského muzikálu Jakub Žídek.
PLZEŇ
Divadlo Josefa Kajetána Tyla
Na Malé scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni se 26. února v české premiéře představil emotivní komorní muzikál podle autobiografického komiksového bestselleru spisovatelky Alison Bechdelové s názvem Fun Home. Srdceryvný příběh diváka vrací do Ameriky 70. let a nahlíží pod pokličku navenek dokonalé rodiny majitele pohřebního ústavu. Hlavní hrdinka Alison vzpomíná na své dětství a pubertu, aby divákům s velkou upřímností odhalila zákulisí každodenního fungování své vzorné rodiny, zkoumání vlastní osobnosti i všech stránek života dospívajících. Zároveň ale hledá odpovědi na nezodpověditelné otázky o skrytých tajemstvích svého otce. Díky tomu nakonec zjistí, že s ním má společného mnohem více, než kdysi tušila. V režii Lumíra Olšovského v Plzni v hlavních rolích účinkují například Eva Staškovičová, Jozef Hruškoci nebo Lucie Dolejšková.
Koncem listopadu uvedlo plzeňské Divadlo J. K. Tyla premiéru původního českého muzikálu Kozí válka, pocházející z dílny plzeňského muzikanta a dirigenta Dalibora Bárty a textaře Václava Bárty staršího, mimo jiné autora textů písní ke slavné filmové pohádce Princezna ze mlejna. Děj nového muzikálu vypráví o dětských zážitcích desetiletého Vaška, který na konci 2. světové války a těsně po osvobození prožívá napínavé klukovské bitvy své party proti nepřátelské bandě z opačného konce vesnice. Zároveň ho ale začínají okouzlovat i dívčí a ženské půvaby. Hořká veselohra, napsaná přímo pro muzikálový soubor DJKT, se odehrává mezi létem 1944 a létem roku následujícího, kdy se těsně po osvobození svět podobně jako za války znovu rozdělil. Vaškovu ves a její obyvatele totiž poznamenají jak události během nacistické okupace, tak i demarkační čára. Jak se tomu totiž skutečně stalo, prochází přímo mezi oběma částmi vesnice a dělí ji nejen na dvě území dětských part, ale i na dva odlišné tábory osvoboditelů, tedy Američanů a Sovětů. V muzikálu Kozí válka se v režii Lumíra Olšovského diváci mohou těšit na plzeňské stálice ale i hosty v čele s Václavem Koptou nebo Kristýnou Leichtovou.
REGIONÁLNÍ PREMIÉRY
11. 06. 2022 – Východočeské divadlo Pardubice – Pekařova žena
07. 10. 2022 – Moravské divadlo Olomouc – Hello, Dolly!
08. 10. 2022 – Těšínské divadlo – Miluji tě, ale…
14. 10. 2022 – Severočeské divadlo Ústí nad Labem – My Fair Lady
22. 10. 2022 – Východočeské divadlo Pardubice – Makropulos musical
03. 12. 2022 – Městské divadlo Kladno – Na skle malované
23. 12. 2022 – Městské divadlo v Mostě – Duch
14. 02. 2022 – Divadlo na Orlí, Brno – Hrad v Nitru – studentské představení při JAMU