Čtvrtstoletí Lvího krále

Tento měsíc, konkrétně 13. listopadu, oslavilo divadelní zpracování oblíbeného muzikálu Lví král již 25 let své existence. Od své broadwayské premiéry byl titul uváděn v desítkách divadel po celém a dodnes je jedním z nejdéle hraných broadwayských muzikálů.

Cesta Lvího krále na divadelní prkna započala již před mnoha lety – roku 1988, kdy vznikl první námět jeho filmové verze. Samotná výroba filmu začala o tři roky později, a protože animátoři neměli příliš zkušeností s kreslením reálných podob divokých afrických zvířat, vyslalo je studio na pracovní cestu do národního parku Hell‘s Gate na severovýchodě Keni k načerpání inspirace. Během vývoje filmu bylo nakonec rozhodnuto, že Lví král bude hudební film. Z tohoto důvodu byl kompletně přepracován původní scénář do podoby, kterou dnes znají diváci po celém světě.

Film Lví král měl premiéru na jaře 1994 a jedná se o v pořadí dvaatřicátý kreslený snímek z produkce slavného Studia Walta Disneyho, přičemž jeho děj je inspirován nesmrtelným shakespearovským příběhem o princi Hamletovi. Úspěch filmu vedl později k natočení dalších dvou dílů – roku 1998 vyšel Lví král 2: Simbův příběh a roku 2004 Lví král 3: Hakuna Matata. Před třemi lety pak byl natočen nový remake původního snímku s využitím nejmodernějších animačních technologií.

Obliba filmového Lvího krále nakonec přiměla divadelní sekci Disneyho společnosti k vytvoření divadelní verze muzikálu. Premiéra divadelní adaptace oblíbeného příběhu proběhla roku 1997 na newyorské Broadwayi, kde si okamžitě získala zájem nejen tisíců diváků (a to jak dětských, tak dospělých), ale i význačných newyorských kritiků. Kouzlo divadelní verze totiž nespočívá jen v hudbě a příběhu, ale především ve výtvarné stránce inscenace, za niž vděčí zejména australské výtvarnici a režisérce Julii Taymorové. Ta dokázala do té doby nevídaným a originálním způsobem propojit hru živých herců s nejrůznějšími loutkami a pololoutkami, evokujícími divoká zvířata africké savany.

Texty k písním Lvího krále napsal Tim Rice, světoznámý textař, kterého nejvíce proslavily muzikály Jesus Christ Superstar či Evita. Právě Rice navrhl producentům filmu přizvat ke spolupráci skladatele Eltona Johna, ačkoliv podle původních záměrů měli hudbu vytvořit Alan Menken nebo Benny Anderson a Björn Ulvaeus ze skupiny ABBA. Nakonec Rice s Johnem společně napsali pět písní. Scénickou hudbu k divadelní adaptaci složil, stejně jako k filmové verzi, Hans Zimmer za spolupráce hudebníka Lebo M., který jí vtiskl africký ráz.

Dva roky po světové premiéře na Broadwayi se Lví král objevil i na londýnském West Endu, konkrétně v divadle Lyceum, kde se hraje od té doby nepřetržitě až dodnes. Úspěšná show byla přeložena do mnoha dalších jazyků a objevila se v řadě divadel v nejrůznějších končinách celého světa – od japonského Tokia, přes australské Sydney či jihoafrický Johannesburg, až po španělský Madrid nebo jihoamerické São Paulo. Čeští diváci se Lvího krále vzhledem k náročnosti inscenace a potřebným finančním nákladům zřejmě jen tak nedočkají. Pokud by však měl někdo zájem vidět oblíbený muzikál v divadle naživo, může zavítat přímo do Londýna nebo také do bližšího pevninského velkoměsta, a sice do Hamburgu. Zdejší produkce Lvího krále se zde hraje (kromě vynucené kovidové přestávky) již takřka 21 let.

V září roku 2014 se Lví král zapsal do historie významným rekordem, kdy se stal vůbec nejvýdělečnějším titulem v dějinách šoubyznysu. Součet příjmů z jeho divadelního i filmového uvádění překonal například i Lloyd Webberova Fantoma Opery. Jen samotná broadwayská inscenace utržila za čtvrt století svého uvádění přes neuvěřitelnou jednu miliardu amerických dolarů.