Tom Jones ve světě muzikálu

Tom Jones – zpěvák obdařený velkým hlasem, legendárním sexapelem a nezaměnitelným stylem napříč řadou hudebních žánrů včetně muzikálových melodií. Připomeňme si dnes tři muzikálové písně, které do svého repertoáru zařadil.

Tom Jones je obdařen nádherně zabarveným barytonem a navíc disponuje ohromným sexapelem. Od poloviny 60. let jsou legendární jeho koncerty, na kterých mu nadšené posluchačky házely a dodnes házejí na pódium své spodní prádlo a klíče od svých hotelových pokojů. Tom Jones je i dnes tím charizmatickým, robustním a dynamickým zpěvákem jako v dobách svých začátků. Tom Jones je prostě výjimečný zpěvák, jenž přežil do doby, která majitelům velkých hlasů nepřeje.

Tygr z Walesu to je přezdívka, kterou Tom Jones získal v samých začátcích své kariéry a která je s ním dodnes neodmyslitelně spjata. Právem patří k nejvšestrannějším zpěvákům všech dob. Svůj nezaměnitelný styl ukázal a ukazuje nejen ve středním proudu populární hudby, ale i v rhythm and blues, soulu, rocku, country a disco music, a gospelu. A taky ve světě muzikálu.

Od druhé poloviny 70. let byl celosvětovým hitem muzikál Evita a píseň z tohoto muzikálu Don’t Cry For Me Argentina se stala kultem a začala si žít svým vlastním životem, který s muzikálem o Evě Perón už nemá dávno moc společného. V roce 1979 téhle krásně vystavěné a působivé baladě neodolal ani Tom Jones a nahrál ji na své album Rescue Me v rytmu disco. Co asi Jonesově verzi říkali autoři Evity, skladatel Andrew Lloyd Webber a textař Tim Rice? Každopádně Jonesova verze hitu z muzikálu Evita způsobila poprask nejen mezi jeho příznivci. Jedni z ní byli doslova uhranutí a nadšení, zatímco druzí ji posílali do horoucích pekel.

Byť měl Tom Jones v Mekce světové zábavy, ve městě hříchu Las Vegas, každoroční dlouhodobá angažmá, kdy na svých koncertech dokola omílal své největší hity, světu muzikálu se po skoro celou svou dechberoucí kariéru vyhýbal. Nechtěl účinkovat dennodenně po několik let v jednom jediném muzikálu. A to měl lákavé a nádherné nabídky světových muzikálových producentů. To mohl, jak jednou řekl v jednom interview, zůstat nadále v rodném Walesu a každý den fárat do některého z tamních dolů a večer co večer spláchávat prach v hrdle několika pintami piva.

Vše se změnilo v roce 1987, kdy Tom Jones nazpíval písně z chystaného britského muzikálu Matador. Poté, co je nahrál, začal vážně uvažovat o tom, že by si hlavní roli v tomto muzikálu v londýnském West Endu rád zahrál a zazpíval. Role slavného matadora Manuela Beniteze známého pod přezdívkou El Cordobes ho prostě nadchla a začala přitahovat jako magnet. A tak se rozhodl přerušit kvůli téhle roli své koncerty v Las Vegas a plně se soustředit na svou první muzikálovou roli. Tomovi Jonesovi nakonec z muzikálu Matador zbyly jen krásně písničky. Muzikálu se totiž od samého začátku lepila smůla na paty. Své v tom sehrály především finanční problémy producentů, a tak se tenhle muzikál dočkal své premiéry až v roce 1991. Každopádně v roce 1987 díky písním z muzikálu Matador a svému synovi Markovi Woodwardovi, který mu v tomto roce začal dělat manažera, chytil Tom Jones druhý dech a začalo se mu dařit nejen v ostrovních hudebních žebříčcích. Píseň A Boy From Nowhere z muzikálu Matador se totiž stala po patnácti letech prvním Jonesovým hitem, se kterým dobyl první příčku britské hitparády. A taky se stala písní, bez které se v následujících letech neobešel snad žádný z koncertů Toma Jonese.

Rok po nazpívání písně A Boy From Nowhere z muzikálu Matador, která se stala skutečně parádním číslem bohatého repertoáru Toma Jonese, tedy v roce 1988, oslovil Tygra z Walesu sám muzikálový mág Andrew Lloyd Webber. Ten tehdy chystal světovou premiéru muzikálu Whistle Down The Wind (Pískání po větru), který napsal s Richardem Wagnerem a Jimem Steinmanem, a písničky z něho nechali nazpívat výkvětem tehdejší pop music. Chlapeckou skupinou Boyzone, královským párem britského muzikálu Elaine Paige a Michaelem Ballem, Donny Osmondem, Everly Brothers, Meat Loafem, Boy Georgem nebo Bonnie Tyler. Tomovi Jonesovi svěřili píseň Vaults Of Heaven a nechali mu ji nazpívat s Grammy oceněným sborem z amerického státu Minnesota Sounds Of Blackness.