Operní diva ve světě muzikálu

Devětasedmdesáté narozeniny letos v březnu oslaví jedna z nejúspěšnějších operních sopranistek světa – Kiri Te Kanawa. Proslavila se v celé řadě významných rolí zejména v sedmdesátých a osmdesátých letech, ve kterých prakticky neměla konkurenci.

Kiri Te Kanawa se narodila se na Novém Zélandu a vždy se hrdě hlásila ke svému maorskému původu. Díky skutečně silnému a sametově zabarvenému hlasu se mnoho let držela na výsluní vrtkavého světa opery, a to především v repertoáru mozartovském, händelovském, verdiovském a straussovském. S mimořádným ohlasem se však setkaly i její výlety do světa muzikálu.

V polovině osmdesátých let se slavný americký skladatel a dirigent Leonard Bernstein rozhodl poprvé osobně dirigovat svůj legendární muzikál West Side Story z roku 1957, který sklidil obrovský úspěch doslova po celém světě. Pro roli Tonyho si vybral španělského tenoristu José Carrerase a pro roli Marii právě Kiri Te Kanawu. Práce na nahrávce tohoto muzikálu byla prý pro všechny zúčastněné úžasným zážitkem, zároveň to pro ně ale byla velká výzva. Veškerá práce při nahrávání ve studiu se také natáčela kamerami, a tak dodnes existuje videozáznam tohoto tvůrčího procesu.

V roce 1998 oslavil britský muzikálový skladatel Andrew Lloyd Webber v londýnské Royal Albert Hall padesáté narozeniny velkolepým galakoncertem, na němž vystoupili nejen jeho muzikáloví spolupracovníci, ale i celosvětově známé hvězdy ze světa hudby i filmu. Operu na tomto koncertě zastupovala pouze Kiri Te Kanawa, která zde poprvé zazpívala Lloyd Webberovu píseň s textem Dona Blacka The Heart Is Slow to Learn. V následujících letech tuto skladbu Andrew Lloyd Webber využil hned ve dvou svých muzikálech. V roce 2000 s textem Bena Eltona jako Our Kind Of Love v muzikálu Beautiful Game a o deset let později s textem Glenna Slatera zazněla jako titulní píseň muzikálu Love Never Dies.

Začátkem 90. let se někdejší člen skupiny Beatles, Paul Mc Cartney, který patří k nejúspěšnějším skladatelům všech dob, rozhodl, že poprvé vstoupí také do světa vážné hudby. Spolu se skladatelem Carlem Davisem zkomponovali u příležitosti oslav 150 let existence Královské filharmonie města Liverpoolu Liverpoolské oratorium, které vyšlo na dvoualbu, jehož hlavní hvězdou nebyl nikdo jiný, než Kiri Te Kanawa.

Do Prahy poprvé přijela Kiri Te Kanawa v červnu 1994 na zcela mimořádný koncert. Byl uspořádán v rámci programu Prague Heritage Fund, který založil princ Charles spolu s prezidentem Václavem Havlem s cílem shromáždit finanční prostředky na záchranu architektonických skvostů Prahy. Jednalo se zejména o rekonstrukci barokních zahrad pod Pražským hradem, obnovu kostela sv. Bartoloměje a záchranu sochy Matyáše Brauna Vidění sv. Luitgardy, která staletí stávala na dvanáctém pilíři Karlova mostu. Podruhé přijela držitelka několika řádů Britského impéria do naší republiky před 10 lety, kdy svým koncertem oslnila posluchače a diváky na Mezinárodním hudebním festivalu Petra Dvorského v Jaroměřicích nad Rokytnou.

Za celou svou hvězdnou kariéru Kiri Te Kanawa nikdy nezapomněla, na svůj novozélandský původ a často a ráda se do své rodné země vracela. V roce 1991 tam nahrála s Malcolmem McNeillem, svým kamarádem z mládí a novozélandským popovým a jazzovým zpěvákem, album Heart To Heart. Společně na ně nazpívali slavný duet Somewhere Out There z amerického animovaného filmu An American Tail, který získal hned dvě prestižní hudební ceny Grammy. V roce 2018 vyšla tato píseň na albu Karla Gotta Ta pravá, kam ji náš několikanásobný zlatý slavík nazpíval společně s Dashou s českým textem Jaroslava Machka pod názvem Sám Bůh ví jen. Jednalo se o jednu z jeho úplně posledních nahrávek.