Muzikálový podzim ve Vídni

Světové muzikály i tituly z vlastních autorských dílen ve Vídni uvádějí Spojené scény vídeňské, které disponují dvěma moderními divadly – a jak se zdá, po kovidových peripetiích jsou velmi aktivní. Ihned v září se zde diváci dočkají obnovené premiéry muzikálu Rebecca a v říjnu pak dokonce prvního rakouského uvedení muzikálu z produkce studia Walta Disneyho.

Rebecca

Často hovoříme o úspěchu, který slaví již několik let na scéně Národního divadla Moravskoslezského v Ostravě krimi-muzikál Michaela Kunzeho a Sylvestera Levaye Rebecca. Dílo vzniklo podle stejnojmenného románu od Daphne du Maurier, u nás známého pod názvem Mrtvá a živá. Příběh románu nás zavádí do 20. let minulého století na anglické šlechtické sídlo Menderley, kam si jeho pán přivezl z Evropy svoji novou mladou ženu. A to poté, co před rokem přišla za tragických okolností jeho všemi zbožňovaná manžela Rebecca o život – a její stín provází nový vztah a také veškeré okolní dění. Muzikál Rebecca bude mít tento měsíc, a sice 22. září, obnovenou premiéru ve Vídni v nově zrekonstruovaném divadle Raimund. Tam mělo dílo i svou světovou premiéru, a to přesně před šestnácti lety, tedy v září roku 2006. Titul se poté hrál v mnoha zemích světa, ale nynější obnovená premiéra je teprve druhým nastudováním ve Vídni.

hjgjh

Zvoník od Matky Boží

Muzikál Zvoník od Matky Boží (Der Glöckner von Notre Dame) vznikl podle úspěšného a bohatě oceňovaného stejnojmenného animovaného filmu z dílny Walta Disneyho z roku 1996, který vznikl podle literární předlohy Victora Huga. Známý příběh získal svoji první muzikálovou podobu ve Francii a nutno říci, že tamní spektakulární muzikál si získal popularitu i v mnoha dalších zemích. Roku 1999 měla v Berlíně světovou premiéru další muzikálová verze slavného příběhu o pařížském hrbáči v produkci Walta Disneyho. Realizátoři berlínské premiéry byli příliš uneseni rozvojem scénických technologií, a tak tempo a rytmus představení neřídil dirigent a inspicient se svými strojníky, nýbrž počítač. Jemu se museli podřídit herci, orchestr, přestavby i scénické osvětlení, což nebylo vždy jednoduché. Představení navíc působilo příliš technicky chladně. Přesto se Zvoník v Berlíně hrál tři roky. Na další uvedení si však musel počkat řadu let. Po více než dvanácti letech se dočkal dvou inscenací ve Spojených státech a roku 2017 se vrátil do Německa, kde byl postupně uveden hned v několika městech. Muzikál má za sebou rovněž premiéru ve Švédsku a nyní přichází na řadu Rakousko, přesněji řečeno Vídeň. Zde bude mít muzikál premiéru 8. října v divadle Ronacher. Ovšem tomu, že by se Spojené scény vídeňské chtěli vrátit k počítačovému řízení představení zatím nic nenasvědčuje.

hjgjh

Elisabeth

Kromě nových premiér oslaví vídeňské scény letos v září také významné muzikálové výročí. Již deset 10 let totiž uplynulo od vídeňského třetího nastudování muzikálu Elisabeth, který bývá často označován za pravděpodobně nejpopulárnější muzikálový titul, který vznikl na území kontinentální Evropy. Zároveň oblíbený titul slaví již 30. výročí od své světové premiéry. Za úspěch Elisabeth může samozřejmě již sám fenomén císařovny Alžběty, přezdívané Sissi. Autory tohoto muzikálu jsou rovněž již zmiňovaní Michael Kunze a Sylvester Levay, kteří osudy Sissi zpodobnili ve velkoformátovém muzikálovém dramatu plném obrazů zašlé monarchie i břitké ironie. Dílo napsané původně pro vídeňské diváky mělo premiéru v Divadle na Vídeňce v roce 1992 a dosáhlo takřka třinácti set repríz. Druhé nastudování se konalo tamtéž roku 2003. Ačkoli si to nikdo z tvůrců tehdy nedokázal představit, osobní drama, předestřené na pozadí zániku říše i rodu Habsburků, se od té doby hraje v mnoha státech po celém světě. U nás jej v české premiéře mohou vidět diváci na scéně Nového divadla J. K. Tyla v Plzni.