Naší další prázdninovou zastávkou bude poslední londýnská produkce muzikálu From Here to Eternity, jehož příběh z druhé světové války již od doby jeho vzniku provázela silná kontroverze.
Muzikál From Here to Eternity vychází ze stejnojmenné novely amerického spisovatele Jamese Jonese z roku 1951. Jones sloužil za druhé světové války v americké armádě v oblasti Havaje roku 1941, právě v době, kdy se odehrál nechvalně známý útok na Pearl Harbor. Jeho zážitky z této doby pak volně inspirovaly zmíněnou novelu. Ta se v době svého vydání stala bestselerem, byla zadaptována do rovněž úspěšného filmu, vyhrála Americkou knižní cenu za fikci pro rok 1952 a dodnes je považována za jedno z nejvýznamnějších děl americké literatury 20. století. Přes to všechno její vydání doprovázela cenzura a řada škrtů. Nakladatelům se nelíbily rouhačské pasáže a odkazy na gay prostituci, které tedy byly z díla vyškrtnuty. Necenzurovaná verze vyšla překvapivě až roku 2011.
Po přečtení necenzurované verze se skladateli Stuartu Braysonovi zdálo, že by mohla sloužit jako dobrý námět pro muzikál, a oslovil tak slavného textaře Tima Rice, který se na poli hudebního divadla proslavil zejména spoluprací s Andrewem Lloydem Webberem (např. Jesus Christ Superstar, Evita, Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť). Ještě tentýž rok byl nový projekt oficiálně oznámen a jeho premiéra proběhla s ročním zpožděním roku 2013 na West Endu v Divadle Shaftesbury.
Příběh muzikálu From Here to Eternity vykresluje osudy vojáků z americké jednotky G Company v průběhu několika měsíců vedoucích k útoku na Pearl Harbor. Na pozadí jednotlivých postav otevírá těžká a kontroverzní témata jako jsou sebevražda, vojenská šikana, prostituce, působení homosexuálů v americké armádě a dopady války na jedince. Originální produkce muzikálu obdržela velmi smíšené ohlasy, část diváků v generálkovém období dokonce odcházela v průběhu představení. Zřejmě kvůli explicitnosti představení, nahotě a nadávkám. Přesto získal muzikál From Here to Eternity nominaci na Cenu WhatsOnStage za Nejlepší nový muzikál. Kladně byla hodnocena zejména hudební stránka díla, ve které Brayson zkombinoval dobové bluesové, swingové a rock‘n‘rollové rytmy. Roku 2016 pak proběhla premiéra muzikálu ve Spojených státech. V roce 2022 se muzikál vrátil do Londýna, kde byl tentokrát uveden na komornější off-westendské scéně Divadla Charing Cross v limitovaném počtu představení od 29. října do 17. prosince. Toto, teprve třetí, nastudování muzikálu se pak díky řadě změn dočkalo veskrze kladných recenzí.
Vlastní dojmy
„Muzikál From Here to Eternity byl v Divadle Charing Cross uveden v komornější verzi. Oproti westendskému originálu se navíc představil ve značně odlišné podobě – s přepsaným scénářem, mnoha změnami v hudebních číslech, novou aranží a také zredukovaným počtem účinkujících. Sborové a taneční scény tak ztratily na své velkoleposti, stejně tak bylo ubráno na vizuální stránce. Prostor divadla byl přestavěn tak, že se jeviště přesunulo doprostřed sálu a z obou stran pak seděli diváci v hledišti. Na scéně se neobjevily téměř žádné kulisy a využito bylo pouze několik málo rekvizit. Vizuální stránka díla tak zůstala pouze náznaková. Sympatické bylo, že role mladých vojáků z G Company byly hrány opravdu velmi mladými herci, z nichž se někteří na profesionálním jevišti představili vůbec poprvé – zmíním například Jacka Ofrecia, který nyní na West Endu sklízí úspěch jako Henry v muzikálu Next to Normal. Na druhé straně jsem z některých výkonů a celkového vyznění díla cítil jakousi nervozitu nebo jako kdyby tomu něco chybělo. Muzikál jsem navštívil při prvním večeru, kdy byl revival představen veřejnosti, je tedy možné, že se opravdu jednalo o prvotní nervozitu a po pár reprízách se dílo představilo s nabytým sebevědomím. V rámci obsazení zmíním ještě kuriozní věc, která se při mé návštěvě stala. Zřejmě kvůli řadě zdravotních problémů nevystoupila v roli kapitánovy ženy Karen herečka, která roli nastudovala, ani její understudy či záskok, připravený právě pro tyto důvody. Byla tak povolána herečka, která vůbec nebyla uvedena v programu a tuto roli během procesu zkoušení nenazkoušela. Nutno říci, že až na fakt, že se mi typově do role tolik nehodila, nebylo absolutně nic poznat.
Revival From Here to Eternity mě neohromil tolik jako některé jiné londýnské produkce, nicméně nechyběla zde dobrá hudební čísla, skvělé výkony, z nichž musím zmínit bravurního Jonnyho Amiese (Sex Education, Hairspray) jako Angela Maggia, který nedávno zazářil také v hlavní roli úspěšného nového muzikálu The Little Big Things, a dramatické momenty, které byly podpořeny intimitou úspornější podoby díla. Jejich vrcholem pak byl úplný závěr muzikálu, který je velmi emotivním vyhrocením celého díla a silně zasáhl nejednoho přítomného diváka. Muzikál From Here to Eternity tak jistě už kvůli své předloze a tématům, která otevírá, stojí za pozornost.“