Londýnská ohlédnutí: Falsettos

Další zastávkou našeho prázdninového cyklu bude evropská premiéra legendárního muzikálu Falsettos, který se krátce před celosvětovou pandemií v londýnském divadle The Other Palace po pětadvaceti letech od svého vzniku konečně představil evropskému publiku.

Muzikál, pojednávající o netradiční židovské rodině, pochází z pera Williama Finna a Jamese Lapina. Zvláštností muzikálu je, že byl sestaven ze dvou samostatných jednoaktovek – March of the Falsettos a Falsettoland, které Finn vytvořil jako poslední dvě části své trilogie (první díl nese název In Trousers), která byla od konce 70. let uváděna na off-Broadwayských scénách v rozmezí zhruba deseti let. Dílo tudíž bývá označováno jako dvouaktový muzikál, přičemž obsahuje bezmála čtyřicet písní. Premiéra muzikálu Falsettos se uskutečnila v roce 1992 na Broadwayi v Divadle Johna Goldena, kde se odehrálo na 500 repríz. Prvního revivalu se však dílo dočkalo až po téměř čtvrt století, a to v roce 2016, kdy byl muzikál s hvězdným obsazením uveden v Divadle Waltera Kerra. V hlavních rolích se zde objevili broadwayské a televizní hvězdy jako jsou Christian Borle (SMASH, Andělé v Americe, Spamalot), Stephanie J. Block (Funny Girl, Oliver!, Wicked), Andrew Rannells (The Book of Mormon, Hedwig and the Angry Inch, Hamilton), Brandon Uranowitz (Leopoldstadt, An American in Paris, tick, tick…BOOM!) či Tracie Thoms (Odložené případy, RENT!, Annie). O vskutku hvězdném obsazení svědčí i fakt, že první čtyři byli za svůj výkon nominováni na nejprestižnější divadelní ocenění – Cenu Tony.

Falsettos (The Other Palace, 2019)

Muzikál obdržel na Cenu Tony celkem 11 nominací, včetně kategorie Nejlepší muzikál a Nejlepší revival muzikálu. Na jaře roku 2019 bylo oznámeno, že se muzikálu Falsettos dočkají také evropští diváci. Evropská premiéra proběhla 30. srpna 2019 v Londýně a dílo zde neslo podtitul: „Láska může vyprávět milion příběhů“. Muzikál byl uváděn v divadle The Other Palace v limitovaném počtu repríz pouze do 23. listopadu téhož roku. V rámci obsazení se zde objevili například Oliver Savile (Company, Wicked, Knights of the Rose) Laura Pitt-Pulford (Emmerdale, Sunset Boulevard, Hello, Dolly!) či Joel Montague (Hamilton, Waitress, School of Rock).

Příběh, který vypráví muzikál Falsettos, se odehrává na přelomu 70. a 80. let a točí se kolem jedné, ne zcela běžné, newyorské židovské rodiny. Hlavní pozornost je upřena na Marvina, který právě opustil svou ženu i jejich desetiletého syna a odchází žít s jiným mužem. Marvinova manželka Trina na druhé straně naváže romantický vztah s psychiatrem, který měl pomoci jejich rodinou krizi vyřešit. Syn Marvina a Triny, Jason se v této napjaté atmosféře připravuje na jeden z nejdůležitějších dnů svého života, a sice svůj obřad Bar Mitzvah. Jak se dá čekat, následující události přinášejí množství humorných, ale také velmi dramatických momentů. Muzikál tak otevírá témata jako je maskulinita, židovství, homosexualita a také epidemie AIDS.

Oliver Savile (Whizzer) & Daniel Boys (Marvin)

Vlastní dojmy
„Když se ohlédnu za evropskou premiérou muzikálu Falsettos, přiznám se, že se mi nevybaví nějaký velkolepý wau zážitek, na který bych stále vzpomínal a ihned si ho chtěl zopakovat, ani písně, které bych si od té doby stále naposlouchával a s oblibou pouštěl. To ovšem nic neubírá na kvalitě této produkce či díla jako takového. Vybaví se mi totiž silné, reálné a velmi kvalitně provedené dramatické dílo – ovšem také s řadou velmi komických momentů – korunované naprosto skvělými výkony všech účinkujících, kteří dokázali obecenstvu předat nesnadnou látku s obrovskou přirozeností a uvěřitelností tak, že zasáhly srdce (i slzné kanálky) nejednoho diváka. Zároveň se mi vybaví obrovská radost konečně naživo vidět tento slavný muzikál, být u jeho prvního evropského uvedení a zažít jeho zvláštní až slavnostně významnou a důležitou atmosféru. Tento muzikál totiž bývá označován za jedno z děl, které změnilo tvář hudebního divadla tím, že nabourává vizi tradiční rodiny a staví problémy a život LGBT komunity do středu zájmu příběhu. V dnešní době se podobné náměty v dílech hudebního divadla objevují stále více, nicméně ještě na počátku 90. let byly citlivým a kontroverzním tématem. I přesto, nebo možná právě proto, se původní uvádění stalo obrovským hitem, ověnčeným mnoha pochvalnými kritikami. Dílo zároveň reflektovalo události, které v té době stále silně rezonovaly ve společnosti, a sice drastické období epidemie AIDS. Dá se tak říci, že Falsettos je muzikálem, který v období stále trvající atmosféry konzervatismu a homofobie dostal na Broadway příběh, jenž pomohl vydláždit cestu skutečně přelomovým dílům, jako jsou dnes již kultovní Kushnerovi Andělé v Americe či muzikál Rent! z pera Jonathana Larsona.“